Som mamina úžasného 7 ročného Dominika. V piatich rokoch mu bola diagnostikovaná vývinová dysfázia (špecifický narušený vývin reči), s ktorým sa ruku v ruke vezie porucha pozornosti, problémy sluchového vnímania, krátkodobej, operačnej pamäte a učenia.
Dominik je prvák a kedže nie všetko ide hladko, vytvárame si rôzne pomôcky ako sa učiť jednoduchšie. V podstate ma táto diagnóza núti neustále rozmýšľať nad vecami, ktoré by mi bežne absolútne nenapadli :) Príklady z bežného života:
" Mami kedy pôjde von Ikea?" aká Ikea Domi? "no to dievčatko čo sa volá ako obchodný dom" Domi, myslíš Kika? :-D alebo "mamiiii?", môže sa niekto volať osmička?" Nie prečo? "No lebo moja spolužiačka je päťka". "Mamiiii, a prečo keď sa učíme, že X je "iks" tak nečítam ta iKS ík ale taKSík? "
Napadlo mi, že by som sa mohla s našimi „vychytávkami“ podeliť, možno niekomu naše zlepšováky pomôžu, ak nie aspoň inšpirujeme a je možné, že neskôr sa vy podelíte s tými vašimi, ktoré pomôžu nám aj ostatným. Postupne by som chcela pridávať fakt krátke tipy ako ja sama doma drobcovi zjednodušujem učenie, pretože bežným spôsobom by sme sa buď nenaučili vôbec, alebo s obrovskými chybami.
Ako sme sa učili názvy čísel a písmen ( problém so zapamätaním slov – slovná pamäť a krátkodobá operačná pamäť )
Slovná pamäť nám robila vždy obrovský problém. Zapamätať si názov písmena, názov čísla o básničke ani nehovorím. Napríklad počítanie. Vymenoval číslice 1,2,3,4,5, šestku ukázal na prstoch, že nevie ako sa to číslo povie, 7,8, deväť opäť, že nevie ako sa povie. Tak isto keď mal šesť rokov a ľudia či známi sa ho pýtali koľko má, musel si odpočítavať načo sa na mňa všetci divno pozerali :-D nehovoriac o tom, že sedem ročný a nevie napočítať do desať, čo je to za matka, veď chlapec vyzerá "zdravo".
Na tento spôsob som prišla až niekedy v 7 rokoch, keď už nám horel nástup do školy a mrzelo ma, že ma to nenapadlo skôr lebo už v škôlke by nemal problém. Musím ešte spomenúť, že z tých milión testov čo Domi absolvoval vyšlo, že jeho sluchové rozlišovanie a sluchová pamäť je natom dosť biedne ale naopak vizuálna je lepšie než bežný priemer. Na tomto sme stavali, všetko ideme vizualizovať....
Kedže nevedel pomenovať čísla 6 a 9 vizualizovala som ich a zvýraznila nielen farbou ale aj veľkosťou. Papierik sme mali nalepený na chladničke, ráno a večer sme si nahlas odpočítali (6 a 9 sme natiahli hlasom) a Bingooo !!! Za pár dní už pomenoval obe čísla.
Sám mi povedal, mami to je super, lebo v hlave vidím fotku tých velkých čísel. Takto isto sme vizualizovali aj písmená, s ktorými bol problém. Samozrejme sú deti, ktoré viac vnímajú cez hmat a vtedy je dobré napríklad modelovať písmená z plastelíny a prechádzať po nich prstami a nahlas hovoriť. Nám toto však nezabralo.
Ako sme sa učili obávané básničky
Básničky v škôlke bol emocionálny masaker. Toľko plaču a kriku nebolo snáď pri ničom. Mohla som mu jednu troj slovnú vetu opakovať aj 1000x, nebola šanca aby tie tri slová zopakoval, nie ešte predstava aby povedal tri slohy. Na logopédii sme presne jednu takú báseň dostali, ALE bol na nej obrázok toho, čo sa v básničke deje. Zrazu to išlo oveľa rýchlejšie ako predtým.
Prvé dve slohy sme sa naučili za cca dva dni ale posledná nešla a nešla tak som mu ju dokreslila a za pol dňa sme vedeli aj tú, (predtým do šiestich rokov nebola šanca naučenia textu, ktorý bol len slovný - sluchový). V škôlke sa učili básničky väčšinou tak, že im ich učiteľka hovorila a oni spolu recitovali. Nemal ich vizualizované. Doma o básničkách ani počuť....
Strašiak menom angličtina
Pre dieťa, ktoré ma problém s vlastným jazykom je akýkoľvek cudzí hotové peklo. Inak to nieje ani u nás. Navyše ak sa rozdielne píše ako číta. Za toto som p. Bernolákovi a Štúrovi nesmierne vďačná, že u nás to tak nieje :-D. Angličtinu máme zatiaľ Chvála Bohu neklasifikovanú a branú s veľkou rezervou, ale básničky sa vieme ako tak naučiť pomocou takýchto fintičiek.
Look - číta sa Luk (neeevedel) nakreslila som luk, a do obrázkov rozkreslená básnička, písmeno D (The - číta sa D), tiež mu pomohlo ako začať. Túto básničku nám učiteľka dopísala, že doučiť lebo po týždni ju nevedel, (priznám sa angličtinu robím veľmi zbežne lebo veľa roboty venujem slovenčine, ktorá je momentálne pre nás podstatnejšia), ale pomocou tohto rozkreslenia to už išlo jednoduchšie.
Diktát píš ako počuješ - no jasné, pokiaľ niesi dysfatik :-D
Domi podľa testov, ktoré mu boli robené zrejme nepočuje ako bežné dieťa a potom veta:
"Ahoj ako sa voláš a koľko máš rokov ?" príde do jeho centra reči v mozgu ako:
"Aoj a kosaválš aolko áš rok v ?"
Preto diktáty presne takto vyzerajú. Tu nám veľmi pomohla sluchová stimulácia, (JIAS alebo Benaudira). Pre nás je lepšia Benaudira lebo sú v nej zaznamenané reálne zvuky hudobných nástrojov, a Domi ju počúva radšej. Je to však veľmi individuálne, JIAS je tiež rovnako účinný. Sluchovou stimuláciou sme dosiahli za 6 mesiacov veľký posun.
Ach tie dvojhlásky a divné hlásky x,q,w
Keď sa už ako tak naučil pamätať hlásky, prišli dvojhlásky. A to mu vysvetlite, že keď X sa číta ix, prečo v slove ho má čítať ks. Takže nad každé Xko píšeme ks, lebo mal z toho taký guláš, že taxík bol taixík.
Problém bolo zapamätať si ch, dž. Do šlabikára som mu nakreslila piktogram, (ch – chata lebo to tam miluje a dž – džem jeho obľúbený jahodový). Keď čítal a nevedel si na názov dvojhlásky spomenúť, pozrel na obrázok, povedal si ho potichu a hneď vedel podľa začiatočného písmena ako sa dvojhláska povie. Bez tejto pomôcky by nečítal sám. Veta Dievčatá len džem (potichu) džavocú. Ale prečítal ....... to je podstatné :-D
Dúfam, že niekoho naše zlepšováky inšpirujú, alebo dokonca pomôžu. Postupne pridám ďalšie. Budem veľmi rada ak by ste sa aj vy podelili o svoje a poslali nám ich na infora@infora.sk. Kľudne zlepšováky v učení vo výrobe pomôcok, v cvičení......určite si vieme takto odovzdať veľa tipov, nápadov a skúseností. Niekedy takéto "domáce" vylepšenia vedia neskutočne pomôcť.
© 2017, všetky práva vyhradené, tento článok podlieha autorským právam, šírenie je možné len s vedomím autora alebo redakcie infora@infora.sk
autor: Nataša Cvengrošová